Mă doare genunchiul

Gonartroza

Odată cu înaintarea în vârstă articulaţiile corpului se uzează. Începem să avem dificultate la urcatul şi coborâtul scărilor şi de fiecare dată când încercăm să facem o flexie a genunchiului apare o durere sâcâietoare, care nu ne dă pace nici după folosirea antiinflamatoarelor. Gonartroza este o afecţiune cronică a genunchiului, invalidantă, cu evoluţie progresivă prin care cartilajul articular se degradează progresiv cu apariţia durerii şi limitarea mobilităţii.
Gonartroza este o problemă de sănătate importantă ce afectează peste 60% dintre persoanele trecute de 65 de ani. Netratată, poate produce dezaxări ale membrelor inferioare şi chiar invaliditate.

Leziuni ale meniscului

Cele doua meniscuri pot fi lezate usor printr-o miscare de rotatie a genunchiului in timpul unui efort sustinut. Ruperea partiala sau totala a meniscului apare la o miscare brusca de torsiune sau rotatie a coapsei, in timp ce piciorul sta pe loc (de exemplu, la intoarcerea brusca pentru a lovi mingea de tenis).
Daca ruptura este minima, meniscul ramane conectat in partea anterioara si posterioara a genunchiului; daca ruptura este mare, meniscul poate sa atarne de un filament al cartilajului. Gravitatea unei rupturi depinde de localizare si extensie.

Leziuni ale ligamentelor

O leziune în cazul unui tendon sau al unui ligament, reprezintă o luxaţie, o ruptură sau o inflamaţie, cauzată de o leziune singulară sau multiplă a acestor structuri, în timp. Tendonul este acel ţesut care ataşează muşchii de oase. Acestea se formează dintr – un ţesut conectiv, care acoperă grupele de fibre musculare în cadrul diverselor grupuri de muşchi. Aceste structuri se deteriorează, de regulă, ca urmare unor leziuni, sau a unei sarcini de lucru prelungite în mod repetat. Tendoanele sau ligamentele sunt adeseori luxate în timpul accidentelor rutiere, a leziunilor sportive sau a unor leziuni de intensitate energetică scăzută în cadrul propriei locuinţe. Se poate produce o ruptură totală sau parţială în cazul unor traume de intensitate energetică mare, sau în cazul în care persoana respectivă a fost vătămată cu un obiect contondent Aceste structuri se deteriorează, de regulă, ca urmare unor leziuni, sau a unei sarcini de lucru prelungite în mod repetat. Tendoanele sau ligamentele sunt adeseori luxate în timpul accidentelor rutiere, a leziunilor sportive sau a unor leziuni de intensitate energetică scăzută în cadrul propriei locuinţe. Se poate produce o ruptură totală sau parţială în cazul unor traume de intensitate energetică mare, sau în cazul în care persoana respectivă a fost vătămată cu un obiect contondent

Dislocare de rotula

Pe lângă cauzele accidentale ale luxaţiilor de rotulă, există şi cauze congenitale. Luxaţia de rotulă este mai frecvent întâlnită la femei. La bărbaţi, luxaţia de natură congenitală survine adesea înaintea vârstei de 20 de ani. Cel mai comun tip de luxaţie este luxaţia traumatică a rotulei. Rotula este un os al articulaţiei genunchiului care face legătura dintre muşchii coapsei şi tibie. Atunci când realizăm mişcări de flexie sau extensie cu piciorul, rotula se deplasează în sus sau în jos. Luxaţia de rotulă are loc atunci când, în urma unei lovituri puternice sau a căderii în genunchi, aceasta alunecă în exteriorul genunchiului. Principalul simptom este, evident, durerea. Durerea de genunchisurvine brusc, este intensă şi determină limitarea mişcărilor. De asemenea, genunchiul se umflă. Pacientul are senzaţia că rotula alunecă, iar genunchiul devine instabil. În cazul în care rotula nu se repoziţionează spontan, genunchiul va fi deformat.

Tendinita

Tendinita reprezinta inflamatia sau iritatia unui tendon – un fascicul fibros gros care ataseaza muschii de oase. Afectiunea provoaca durere si sensibilitate a articulatiei si, desi poate sa se manifeste la nivelul oricarui tendon al corpului, boala afecteaza cel mai frecvent umerii, coatele, incheieturile si calcaiele. Denumiri comune ale unor diferite forme de tendinite (in functie de localizarea acesteia) sunt: – cotul jucatorului de tenis – cotul jucatorului de golf – umarul inotatorului Daca tendinita este severa si presupune ruptura de tendon ar putea fi necesara interventia chirurgicala. Totusi, cele mai multe cazuri de tendinita pot fi tratate cu succes cu odihna, antiinflamatoare si calmante.

SDR dureros patelofemural

Sindromul dureros patelofemural este o afectiune a genunchiului, a portiunii anterioare, extrem de dureroasa. Afecteaza frecvent adolescentii, atletii si poate fi cauzat de uzarea, inasprirea sau inmuierea cartilajului de la nivelul articulatiei genunchiului. Sindromul patelofemural poate fi determinat de uzarea excesiva, lezarea cartilajului articular, greutatea in exces sau de nealinierea corespunzatoare a formatiunilor de la nivelul articulatiei genunchiului. Simptomul principal al acestei afectiuni este durerea la nivelul articulatiei genunchiului, in special la indoirea genunchilor, sarituri sau urcatul scarilor. Uneori genunchiul se poate indoi spontan, acesta cedand brusc si nu mai poate sustine greutatea corpului. La mers sunt frecvente cracmentele sau senzatia de instabilitate.

Artroza post-traumatica

Artrită post-traumatic se bazează pe daune mecanice. Ca urmare a unui traumatism și abuz degenerare dezvoltă în comun static. Acest lucru rândul său, induce la cresterea presiunii asupra unor părți ale suprafeței îmbinării și distrugerea cartilajului articular.

Artrita septica

Artrita septica presupune inflamarea intensa a unei articulatii, declansata de un agent patogen (microb) ajuns in articulatie, cu potential rapid distructiv daca este lasata netratata. Incidenta artritelor septice variaza intre 5-10 cazuri la 100 000 de persoane in populatia generala. Pacientii predispusi la infectii intraarticulare sunt: cei cu varste inaintate, provenind dintr-un mediu defavorizat, cu articulatii modificate structural (poliartrita reumatoida, guta, artroza, etc) sau supuse unor manevre invazive in scop terapeutic (infiltratii cortizonice sau cu alte substante, artroscopie, protezare articulara ), cei cu imunitatea scazuta ( diabet, boli cronice hepatice, renale, infectie HIV, hipogamaglobulinemie, boli autoimune etc.), cei care urmeaza tratamente imunosupresoare, chimioterapie, crotizonice, consumatorii cronici de alcool sau de droguri administrate intravenos.In majoritatea cazurilor microbul ajunge in articulatie pe cale hematogena (prin circulatia sangvina) de la un focar indepartat de infectie (urinar, respirator, cutanat, etc). Artritele bacteriene mai pot aparea dupa penetrarea directa a articulatiei (traumatism, muscatura de animal, infiltratie sau alta procedura invaziva intraarticulara), raspandirea de la un focar infectios de vecinatate din os sau piele.

Genunchi valgum

Deviatie a gambei spre exteriorul axei membrului inferior cu proeminenta genunchiului spre interior. Daca deviatia este marcata, genu valgum, denumit in mod curent genunchi in X, poate impiedica mersul. In plus, genu algum este adesea un factor de gonartroza (artroza genunchiului), deoarece presiunile nu se exercita pe locurile obisnuite.
La copii, intre 3 si 5 ani, genu valgum este curent accentuat printr-un exces de greutate. El este cauzat de o hiperlaxitate a ligamentelor interne ale genunchiului sau de unele sechele de fractura (fractura partii inferioare a femurului sau partii superioare a tibiei, care nu este consolidata intr-o pozitie buna), de o boala osoasa prin carenta (rahitism) sau o malformatie osoasa. Genu valgum este nedureros. Chirurgia este rezervata formelor grave. La adult genu valgum poate fi urmarea unui genu valgum infantil netratat, unei sechele de fractura a genunchiului consolidata in pozitie proasta sau unei boli osoase (osteomalacie). El sta uneori la originea unei artroze invalidante a genunchiului. In afara vitaminei D (impotriva osteomalaciei), tratamentul formelor grave de genu valgum este osteotomia sau, daca situatia a evoluat de prea multa vreme, inclocuirea articulatiei genunchiului cu o proteza.